dreptul societăților comerciale

Filiala in dreptul societatilor comerciale

O filiala este o societate de nationalitate autohtona, independenta din punct de vedere juridic fata de societatea mama si controlata majoritar de aceasta.

Avantaje

  • Filiala, avand nationalitatea tarii in care este constituita, permite o mai buna asimilare la nivelul pietelor si confera societatii o « culoare locala » ce poate fi un factor de incredere pentru clienti ;
  • Intrucat filiala si societatea mama sunt entitati distincte din punct de vedere legal, raspunderea juridica a societatii mama fata de filiala sa este limitata ; acest lucru decurge din personalitatea juridica detinuta de filiala.
  • Societatea mama nu raspunde pentru obligatiile filialei decat in limita capitalului pe care aceasta l-a subscris in filiala. Societatea mama nu este implicit angajata in proportie de 100% prin actele filialei sale, asa cum se intampla in cazul sucursalelor. Se va preciza totusi faptul ca prin intermediul garantiilor, adesea cerute de societatea mama, obligatiile pot trece dincolo de capitalul initial.
  • Aceasta poate adesea sa aplice mai usor pentru acordarea de ajutoare publice la momentul implantarii si dezvoltarii sale ;

 Dezavantaje

  • In anumite domenii de activitate, este mult mai dificil, din punct de vedere legal, sa constitui o filiala : domeniul bancar, financiar, asigurari, imobiliar, domenii ce au forme specifice si necesita autorizatii speciale care vor reduce posibilitatea de a se constitui ca si filiala.
  • Investitia de plecare si costurile fixe ale implantarii sunt ridicate ;
  • Aceasta formula implica un angajament pe termen mediu sau lung care implica un risc mai ridicat, in special de ordin politic sau comercial din moment ce conditiile de concurenta se modifica ;
  • Filiala prespune formalitati de constituire destul de importante (capital minim, acte de constituire,...) ;